Un punct de vedere ortodox asupra datei fixe a Sfintelor Paști propusă de papă

2

Care este scopul acestei initiative?

Ce urmareste papa Francisc prin aceasta propunere?

Ziua de sarbatorire a Pastilor a fost stabilita de catre Sfintii Parinti ai crestinismului primar, la Sinoadele I si II Ecumenice.
Liderul Bisericii Romano – Catolice, papa Francisc, a propus ca toata crestinatatea sa sarbatoreasca Pastile la o data comuna. Primii care au acceptat propunerea au fost protestantii, care sunt total rupti decanoanele Bisericii. Biserica Ortodoxa Romana, a1 acceptat sa intre in dialog pe aceasta tema. Propunerea papei Francisc, de a se stabili o data comuna pentru sarbatorirea Pastilor, a fost catalogata de presa internationala ca o incercare de reconciliere a tuturor crestinilor. Putini sunt cei ce s-au intrebat care sunt criteriile dupa care se va stabili aceasta data. Pe de o parte, episcopul Francisc al Romei ar dori ca unitatea crestinilor sa se faca in jurul scaunului papal, iar pe de alta parte ne intrebam daca se vor tine seama de hotararile Sfintilor Parinti de la Sinoadele Ecumenice.
Se stie ca dorinta papei este de a se extinde, de a-si atrage cat mai multi prozeliti, motiv pentru care a infiintat o seama de congregatii “misionare” in intreaga lume. Din acelasi motiv, in tarile ortodoxe, s-a infiintat uniatismul, prin care s-a reusit atragerea unor ortodocsi in sanul Bisericii Romei. Alte metode de atragere a credinciosilor ortodocsi sunt diplomatia, concordatele, oferte economice, culturale, ecumenism, presiuni politice etc. Prin toate acestea papa a incercat si mai incearca si astazi sa se extinda, dar si sa se impuna ca lider al tuturor crestinilor. Se stie ca ecumenismul a luat nastere din incercarea de globalizare in plan religios. Parintele Dumitru Staniloae, dupa ce a participat la cateva intruniri ecumenice, a concluzionat spunand clar si raspicat ca “ecumenismul este produsul masoneriei”. Azi avem acelasi ecumenism, impus de sus in jos, promovat in toate mijloacele de informare ale sistemului. Pentru o uniformizare cat mai eficienta a crestinilor este nevoie ca si sarbatorile lor sa fie cat mai asemanatoare si chiar sa coincida. Atata timp cat crestinii sarbatoresc Pastile la date diferite, incercarile de globalizare in plan religios nu au randamentul dorit.  Pastile reprezinta sarbatoarea Invierii Mantuitorului Iisus Hristos, punctul central al crestinismului. Pentru aceasta sarbatoare, Sfintii Parinti de la Sinoadele I si II Ecumenice au stabilit ca ea sa se tina in prima duminica cu luna plina dupa echinoctiul de primavara, iar la Sinodul Apostolic s-a statornicit sa nu se tina o data cu pastile evreiesc. Biserica Romei nu respecta aceste randuieli, de multe ori intamplandu-se ca pastele catolic sa coincida cu pastele evreiesc. Despre data Pastilor vezi aici: data-pastilor-si-sfanta-lumina.
Tinand seama de pretentiile papei, putem crede ca isi doreste sa sarbatoreasca Pastile dupa cum s-a stabilit in crestinismul primar, asa cum azi se respecta doar in Biserica Ortodoxa? Ne indoim! Biserica Ortodoxa Romana va face compromisuri in acest dialog? Speram ca nu! Totusi care va fi finalitatea? Ce pierdem si ce castigam? Va renunta papalitatea la ereziile si inovatiile pe care le-a adoptat in timp?
Cu siguranta vor fi multi care vor zice “Las’ ca nu-i chiar asa”, “Dar numai voi ortodocsii detineti adevarul?”, “Trebuie sa trecem peste barierele dogmelor si a canoanelor”, “Lumea a evoluat, nu mai suntem in Evul Mediu sau in urma cu 1500 ani”, “Biserica Ortodoxa reprezinta doar un procent mic din numarul crestinilor la nivel mondial” etc. Pareri si explicatii gasim suficiente, a gasit si Arie, si Nestorie, si la fel se gaseste mereu pentru fiecare ratacire. Din pacate omul nu mai gandeste duhovniceste, cauta mereu explicatii si justificari lumesti, din sfera logicii si a rationalului, iar de ceea ce spun Sfintii Parinti nu se mai tine seama. Aceasta este o lupta grea pe care Biserica va trebui sa o duca cu multa intelepciune si discernamant sanatos, lupta cu delasarea, cu ignoranta, cu apostazia in formele ei moderne.
As aminti ca data serbarii Pastilor are o stransa legatura cu venirea Sfintei Lumini la Mormantul Mantuitorului. Aceasta lumina vine an de an in Sambata Mare, doar la Pastile ortodox si la patriarhul ortodox al Ierusalimului. In anul 2007, am fost de Pasti la Ierusalim, am vazut cu ochii mei cum vine Sfanta Lumina. In acel an Pastile ortodox a cazut in aceeasi zi cu cel catolic, cu al armenilor si al coptilor. Au intrat in Sfantul Mormant dimineata catolicii, apoi armenii, coptii… Patriarhul ortodox a savarsit Vecernia apoi a intrat in Sfantul Mormant. La doua minute dupa ce a intrat el, a venit Sfanta Lumina. De ce nu a venit la catolici sau la armeni? Nu esta acesta un lucru mai presus de dogme, de canoane? De ce Sfanta Lumina a venit asa cum Sfintii Parinti au stabilit in canoanele de la sinodele I si II ecumenice? Sunt lucruri pe care le-am vazut, le-am trait si oricine a fost acolo a vazut si trait aceasta minune dumnezeiasca. Despre venirea Sfintei lumini in anul 2007 am detaliat aici: marturia-unui-martor-sfanta-lumina. Cu siguranta ca acest subiect merita dezbatut teologic mult mai pe larg. Pentru cei interesati as propune sa vada si studiul realizat de Teodor M. Popescu din revista “Biserica Ortodoxa” nr. 3, anul 1964, pag. 334.

Ieromonah Eftimie Mitra

sursa

Anunțuri
Acest articol a fost publicat în Ecumenism. Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

13 răspunsuri la Un punct de vedere ortodox asupra datei fixe a Sfintelor Paști propusă de papă

  1. Alin zice:

    Extrapoland ajungem la aceeasi concluzie si cand s-a decis introducerea calendarului gregorian in Biserica. Cele doua situatii sunt identice.

    Apreciază

  2. COSTACHE zice:

    NU VREM UNIREA CELOR 2 BISERICI DE CE PAPA NU TRECE DE PARTEA BISERCII ORTODOXE ECT.

    Apreciază

  3. Maria zice:

    Cu tot respectul, aruncatul cu piatra si consamnatul nu mi se pare „un punct de vedere ortodox”.
    Referitor la lumina de la Ierusalim, ea nu vine ca un fenomen, ci ca urmare a rugaciunii pe care partiarhul o face. Daca ortodocsii ar sarabatori/ar muta Pastele pe stil nou, iar nu pe stil vechi cum este acum, sunt sigura ca lumina ar veni tot atunci cand il vor sarbatori.

    Apreciază

  4. iftime dan catalin zice:

    Maria gresesti…Pastele se sarbatoreste in aceeasi zi indiferent ca e pe vechi sau pe nou. Nu se sarbatoreste la o data anume si intr-o zi anume: prima duminica de dupa prima luna plina de dupa echinoctiu de primavara care e pe 20 martie. Doamne ajuta !

    Apreciază

    • Maria zice:

      Din putinele mele cunostinte (nu am studii de teologie, nici ortodoxa, nici catolica), stiu ca atunci cand ortodocsii au trecut la stilul nou (cei care au trecut, ca Rusia de ex sau Sf Munte nu au trecut), au mutat sarbatorile cf acestui stil, insa Pastele a ramas pe stil vechi, ca sa il sarbatoreasca odata cu ceilalti ortodocsi care nu au trecut (inca) la stilul nou. De aceea nu il sarbatoresc odata cu catolicii, care sunt pe stil nou cu toate sarbatorile, inclusiv cu Pastele. In acest sens spuneam ca daca am aduce cu totii (ortodocsii) Pastele pe stil nou (lucru realizabil, cred doar daca toti ortodocsii de pe planeta ar trece la stilul nou), atunci, evident si patriarhul Ierusalimului ar face rugaciunea in Sf Mormanant in sambata mare a Pastelui din data stabilita dupa stilul nou. Si in acest sens spuneam ca lumina se va cobori atunci cand patriarhul face rugaciunea/cand ortodocsii sarbatoresc Pastele.
      Rog pe cei care au conostinte mai multe/ mai complete sa adauge/sa corecteze ce am spus, ca sa nu inteleaga cineva gresit. Alin de ex, poate ne spui tu ce s-a intamplat in 1926 si in 1929.
      Pe mine insa m-a nemultumit si m-a facut sa scriu primul comentariu, tonul de batut cu pumnii in piept si aruncatul cu piatra in celalalt, lucru pe care continui sa il consider „punct de vedere neortodox”.

      Apreciază

      • Alin zice:

        In 1926 si 1929 BOR a sarbatorit Pastele dupa calendarul nou (gregorian). In 1926 a fost ziua de 4 aprilie, inaintea pastelui evreiesc (care a fost pe 12 aprilie). Acest lucru contravine grav canoanelor stabilite la Nicea in 325. Aceste canoane stabilesc ca data cea mai timpurie de sarbatorire a Pastelui sa fie 22 martie, iar cea mai tarzie 25 aprilie, insa nu in acelasi timp cu evreii! La fel si in 1929. Acesta a fost motivul pentru care Biserica pe stil nou a decis folosirea calendarului iulian (vechi) in stabilirea datei Pastelui. Acest lucru fusese stabilit mai inainte la congresul de la Constantinopol in 1923, insa BOR nu s-a conformat. Abia din 1930 se sarbatoreste si in Romania la aceeasi data.

        Apreciază

  5. iftime dan catalin zice:

    Iar din pacate conducatorii lumesti ai Bisericii vor face compromisul.

    Apreciază

  6. Cornelia zice:

    Papa a venit cu o propunere pentru Biserica Ordodoxa, nu cu o obligatie. Si dupa cum pot observa, se ridica tot mai multe intrebari si se fac tot felul de postari cu diferite comentarii, deschise publicului, tocmai pentru a scoate in evidenta „pretentiile” Bisericii Romano-Catolice sau ale Papei. In „marea ei putere si intelepciune”, Biserica Ortodoxa nu prefera sa vina cu propuneri. Ba chiar isi „deschid sufletul” fara de credinciosi, expunandu-si ideile si afirmatiile (unele nefondate) pe orice site sau pagina cu acces deschis. Hai sa ne revenim putin din toata mandria asta. Daca nu se doreste o data comuna a sarbatorii Pastilor, sa nu se puna de acord Biserica Ortodoxa. Dar sa incepi sa scoti in evidenta anumite aspecte care nu au legatura cu subiectul, e total dezaxat. Sunt de acord cu faptul ca omnul nu mai traieste in medievalitate si a progresat din toate punctele de vedere. Si este misiunea Bisericii sa il atraga, dar asa?
    Urat, foarte urat!!!! Uneori cand citesc articole scrise de preoti, ma gandesc daca nu cumva suntem intr-o competitie………

    Apreciază

  7. catalin ciobanu zice:

    Daca Biserica Universala Ortodoxa va continua sa-si sustina toate teologumenele ca principii si dogme va avea numai de pierdut de la insisi credinciosii ei. Tinerii ortodocsi de azi gandesc mult mai evoluat decat predecesorii lor. Viitorul este al inoirii, al inovatiei si al reformelor, in limitele bunului simt bine-nteles. Asa cum au existat Sfinti Parinti in primele secole crestine care au fost „oamenii de stiinta” ai vremii lor asa se vor naste si-n vremile noastre aceeasi categorie de Sfinti care vor veni cu ideile lor si vor innoi Biserica fara sa supere pe Dumnezeu, poate pe ultraortodocsi conservatori

    Apreciază

  8. Ionutz Lin zice:

    Papa asta, prea-incoronatul asta nu este nimeni decat profetul mincinos din Apocalipsa fratilor! Inaintemergatorul antihristic, viitorul guvernator mondial…

    Am auzis ca anul acesta a fost primul in care rabinii evrei au strigat ca-l au in „carne si oase pe mesia” lor…adica pe antihrist…

    Vom vedea la aceasta adunatura de masoni si satanisti din iunie, la asa-zisul sinod al VIII-lea „pan-ecumenic”, daca va fi prezentat antirhist de catre slugile sale sau nu…

    Doamne ajuta si Maica Domnului sa ma insel eu…. Mantuire va doresc fratilor! Amin!

    NU acceptati sub nici o forma dictatura mondiala, pecetea antihristica („identitatea” electronica) si minciunile sale. Toti murim. Mai repede sau mai tarziu. Conteaza unde mergem!

    Apreciază

  9. Nelu zice:

    Totusi nu inteleg dc nu pot fi deodata .pe cand Craciunul poate fi???sigur fiecare are tot felul de argumente dar un compromis poate fi facut!!!

    Apreciază

Comentariile sunt închise.