Un punct de vedere ortodox asupra datei fixe a Sfintelor Paști propusă de papă

2

Care este scopul acestei initiative?

Ce urmareste papa Francisc prin aceasta propunere?

Ziua de sarbatorire a Pastilor a fost stabilita de catre Sfintii Parinti ai crestinismului primar, la Sinoadele I si II Ecumenice.
Liderul Bisericii Romano – Catolice, papa Francisc, a propus ca toata crestinatatea sa sarbatoreasca Pastile la o data comuna. Primii care au acceptat propunerea au fost protestantii, care sunt total rupti decanoanele Bisericii. Biserica Ortodoxa Romana, a1 acceptat sa intre in dialog pe aceasta tema. Propunerea papei Francisc, de a se stabili o data comuna pentru sarbatorirea Pastilor, a fost catalogata de presa internationala ca o incercare de reconciliere a tuturor crestinilor. Putini sunt cei ce s-au intrebat care sunt criteriile dupa care se va stabili aceasta data. Pe de o parte, episcopul Francisc al Romei ar dori ca unitatea crestinilor sa se faca in jurul scaunului papal, iar pe de alta parte ne intrebam daca se vor tine seama de hotararile Sfintilor Parinti de la Sinoadele Ecumenice.
Se stie ca dorinta papei este de a se extinde, de a-si atrage cat mai multi prozeliti, motiv pentru care a infiintat o seama de congregatii “misionare” in intreaga lume. Din acelasi motiv, in tarile ortodoxe, s-a infiintat uniatismul, prin care s-a reusit atragerea unor ortodocsi in sanul Bisericii Romei. Alte metode de atragere a credinciosilor ortodocsi sunt diplomatia, concordatele, oferte economice, culturale, ecumenism, presiuni politice etc. Prin toate acestea papa a incercat si mai incearca si astazi sa se extinda, dar si sa se impuna ca lider al tuturor crestinilor. Se stie ca ecumenismul a luat nastere din incercarea de globalizare in plan religios. Parintele Dumitru Staniloae, dupa ce a participat la cateva intruniri ecumenice, a concluzionat spunand clar si raspicat ca “ecumenismul este produsul masoneriei”. Azi avem acelasi ecumenism, impus de sus in jos, promovat in toate mijloacele de informare ale sistemului. Pentru o uniformizare cat mai eficienta a crestinilor este nevoie ca si sarbatorile lor sa fie cat mai asemanatoare si chiar sa coincida. Atata timp cat crestinii sarbatoresc Pastile la date diferite, incercarile de globalizare in plan religios nu au randamentul dorit.  Pastile reprezinta sarbatoarea Invierii Mantuitorului Iisus Hristos, punctul central al crestinismului. Pentru aceasta sarbatoare, Sfintii Parinti de la Sinoadele I si II Ecumenice au stabilit ca ea sa se tina in prima duminica cu luna plina dupa echinoctiul de primavara, iar la Sinodul Apostolic s-a statornicit sa nu se tina o data cu pastile evreiesc. Biserica Romei nu respecta aceste randuieli, de multe ori intamplandu-se ca pastele catolic sa coincida cu pastele evreiesc. Despre data Pastilor vezi aici: data-pastilor-si-sfanta-lumina.
Tinand seama de pretentiile papei, putem crede ca isi doreste sa sarbatoreasca Pastile dupa cum s-a stabilit in crestinismul primar, asa cum azi se respecta doar in Biserica Ortodoxa? Ne indoim! Biserica Ortodoxa Romana va face compromisuri in acest dialog? Speram ca nu! Totusi care va fi finalitatea? Ce pierdem si ce castigam? Va renunta papalitatea la ereziile si inovatiile pe care le-a adoptat in timp?
Cu siguranta vor fi multi care vor zice “Las’ ca nu-i chiar asa”, “Dar numai voi ortodocsii detineti adevarul?”, “Trebuie sa trecem peste barierele dogmelor si a canoanelor”, “Lumea a evoluat, nu mai suntem in Evul Mediu sau in urma cu 1500 ani”, “Biserica Ortodoxa reprezinta doar un procent mic din numarul crestinilor la nivel mondial” etc. Pareri si explicatii gasim suficiente, a gasit si Arie, si Nestorie, si la fel se gaseste mereu pentru fiecare ratacire. Din pacate omul nu mai gandeste duhovniceste, cauta mereu explicatii si justificari lumesti, din sfera logicii si a rationalului, iar de ceea ce spun Sfintii Parinti nu se mai tine seama. Aceasta este o lupta grea pe care Biserica va trebui sa o duca cu multa intelepciune si discernamant sanatos, lupta cu delasarea, cu ignoranta, cu apostazia in formele ei moderne.
As aminti ca data serbarii Pastilor are o stransa legatura cu venirea Sfintei Lumini la Mormantul Mantuitorului. Aceasta lumina vine an de an in Sambata Mare, doar la Pastile ortodox si la patriarhul ortodox al Ierusalimului. In anul 2007, am fost de Pasti la Ierusalim, am vazut cu ochii mei cum vine Sfanta Lumina. In acel an Pastile ortodox a cazut in aceeasi zi cu cel catolic, cu al armenilor si al coptilor. Au intrat in Sfantul Mormant dimineata catolicii, apoi armenii, coptii… Patriarhul ortodox a savarsit Vecernia apoi a intrat in Sfantul Mormant. La doua minute dupa ce a intrat el, a venit Sfanta Lumina. De ce nu a venit la catolici sau la armeni? Nu esta acesta un lucru mai presus de dogme, de canoane? De ce Sfanta Lumina a venit asa cum Sfintii Parinti au stabilit in canoanele de la sinodele I si II ecumenice? Sunt lucruri pe care le-am vazut, le-am trait si oricine a fost acolo a vazut si trait aceasta minune dumnezeiasca. Despre venirea Sfintei lumini in anul 2007 am detaliat aici: marturia-unui-martor-sfanta-lumina. Cu siguranta ca acest subiect merita dezbatut teologic mult mai pe larg. Pentru cei interesati as propune sa vada si studiul realizat de Teodor M. Popescu din revista “Biserica Ortodoxa” nr. 3, anul 1964, pag. 334.

Ieromonah Eftimie Mitra

sursa

Reclame